Prag

Jeg er lige vendt tilbage fra en skoletur til den europæiske juvel - Prag. Det er altid et dejligt gensyn med byen, som for mig er noget af det bedste Europa har at tilbyde besøgende.

Vi har selvfølgelig besøgt det uundgåelige astronomiske ur, som er knyttet til det Gamle Rådhus i Prag. Uret blev bygget i 1410 af Mikuláš of Kadaň, og er i dag det ældste fungerende astronomiske ur i verden. Vi har også besøgt den travle Karls Bro, som blev færdigbygget i begyndelsen af 1400-tallet. Den er 9,5 m bred og 516 m lang.

Udsigt over byen fra Prags borg

Byen har utallige bygninger i renæssance-, barok-, og gotisk stil. Desuden er Prag kendt for mange bygninger i art nouveau-stil. Byens søn, Alphonse Mucha, har i allerhøjeste grad lavet nogle af de bedste kunstværker i art nouveau-stil.

prag.jpg prag_lennonvaeg.jpg prag_pragslot.jpg prag_president.jpg prag_skyline.jpg prag_stvitus.jpg prag_underkarlsbro.jpg

Billeder fra Prag

Desuden har vi besøgt byen Kutna Hora, som ligger ca. 80 km øst for Prag. Byen havde en af de største og vigtigste sølvminer i Europa, hvor en tredje del af al europæisk sølv kommer fra. Vi besøgte selvfølgelig den gamle bydel og selve minen. Det vil ikke være overdrivelse at skrive, at oplevelsen i den gamle mine var klaustrofobisk, da gangen var blot 120 cm høj og ca. 40 cm bred. Af og til skulle jeg trække maven ind - det siger vist lidt om min nuværende kropsstørrelse. Men det kunne også have været meget være. Byen har nogle meget charmerende gamle gader med flotte cafeer og restauranter.

En af de mange hyggelige gamle gader
Den gamle by Kutna Hora

Desuden findes der også en regulær og spektakulær bygning - Skt. Barbaras katedral, som blev bygget i gotisk stil i 1388, men helt færdiggjort først i 1905. Jeg vil meget gerne besøge byen igen og udforske den på ny, forhåbentlig med min familie.

Udsigten over katedralen Skt. Barbara og parken i Kutna Hora

I alt blev vi i Prag og Tjekkiet i fem dage. I Prag så vi også Lennon Wall (se galleriet), Kafkas hoved (som dog var under renovering) og den største attraktion i hele landet - Prags borg. Der findes både katedral Skt. Vitus, basilika og Tjekkiets præsidents residens.

Bagefter tog vi metro tilbage til hotellet. Jeg fik desværre en bøde, fordi jeg mistede min billet og kunne derfor ikke fremvise den til kontrolløren. 1000 tjekkiske kroner (ca. 305 kr.) røg ud af lommen. Det var lidt komisk, da jeg brugte meget energi og tid til at advare eleverne til at huske at holde på deres billetter.

Da vi kom til hotellet Adeba, spiste vi vores frokost og vi forlod byen med vores bus. Vi kørte ca. 60 km nordpå til den lille by Terezin, som er mere kendt med sit gamle tyske navn Theresienstadt, et navn efter den habsburgske kejserinde Maria Theresia af Østrig, som regerede fra 1740 til 1780.

Teresienstadt
Indgang til kz-lejr Theresienstadt med mange begravelsessteder.

Byen er kendt som stedet, hvor bosnisk serber Gavrilo Princip døde i fængslet, efter han udførte et attentat mod den østrigske tronfølger ærkehertug Franz Ferdinand og dennes gravide hustru hertuginde Sophie i Sarajevo den 28. juni 1914. Som kendt, var dette et startskud til Første verdenskrig. Tre årtier senere brugte Nazityskland det eksisterende fængsel som en kz-lejr for jøder under Anden verdenskrig. Lejren var en såkaldt arbejdslejr og ikke en udryddelseslejr som fx Auschwitz, Treblinka eller Majdanek. Alligevel døde ca. 33000 mennesker her. Vi så både Gavrilo Princips fængselscelle og flere celler, hvor jødiske fanger blev holdt inde.

Efter et par timer og en god guidet tur gennem lejren, satte vi kurs mod Danmark.