Det magiske vendepunkt

“Det magiske vendepunkt” af Malcolm Gladwell er en spændende bog om sociale mekanismer, individuelle personlige roller og betydningen af specifikke interaktioner imellem to eller flere individer. Enkelt fortalt handler bogen om, hvordan idéer spredes som en slags social epidemi. Den fortæller også om de personlighedstyper, som kan starte og sprede disse sociale epidemier.

Gladwell undersøger de mekanismer i kommunikationen der får store konsekvenser (både gode og negative) for samfundet, ja ligefrem verdenen.

Som første eksempel nævner han Paul Revere, den amerikanske patriot, som den 18. april 1975 steg på sin hest og indledte sit midnatsridt til Lexington og underrettede modstandsfolk om briternes planer som senere udviklede sig til krigen vi kender som Uafhængighedskrig. Nyheden spredtes som en virus. Paul Revere formåede med sine kommunikationsevner at advare modstandsfolk i hele region, hvilket medførte til briternes nederlag ved Concord. Gladwell nævner også den anden patriot, William Dawes, som også drog afsted i samme ærinde, bare i et andet område, vest for Boston. Men forskel var at modstanden mod briterne var næsten ikke-eksisterende i de byer Dawes besøgte. Gladwell konkluderer at “hvis en social epidemi skal slå igennem, må de personer, som er involveret, besidde ganske særlige og usædvanlige kvalifikationer” (p. 40).

Folk som har betydning for sociale epidemier er ifølge forfatteren: Sammenkoblere, Kendere og Sælgere. Sammenkoblere knytter verden sammen. Det kan være en person der har et kæmpe netværk af venner og bekendte og som er med til til at udvide netværket eller vennekreds. Kendere er personer som som kender markedet eller det som er af betydning for andre. De er prisvogtere som gerne deler deres viden og information med andre. Sælgere er dem der er gode til at sprede og sælge budskabet/informationen.

Som sagt, Gladwell er interesseret i det øjeblik som radikalt ændrer en given situation i samfundet – vendepunktet. Det kan være revolution, en ny mode, trend eller et banebrydende og inovativt produkt på markedet som alle ønsker at få fat i. Han har opstillet tre regler for vendepunktet:

  • Loven om de få (Paul Revere)
  • Fastholdelsesfaktor (information pakkes ind på en måde, så den under de rette omstændigheder bliver uimodståelig)
  • Kontekstens magt (teorien om knuste ruder; ændringer i vores omgivelser som med tiden forårsager endnu større ændringer; Regel om 150 også kaldet Dunbars nummer).

Dette er en bog som burde læses af alle som er interesserede i samfund, politik, medier og markedsføring, for den vil uden tvivl give nogle redskaber til at tyde og genkende de adfærdsmønstre som skaber betydningsfulde forandringer i samfundet.

“Det magiske vendepunkt” er en fascinerende bog, omend en lille smule uklar her og der, som beskæftiger sig med et meget relevant emne i disse medietider – kommunikation, og hvilken rolle en idé, en trend eller en person kan have i forandringer som en social epidemi skaber. Anbefales.

Comments: 0

Comments are closed.