Hello Langeland

Jeg har denne dejlige efterårsferie brugt på at besøge Langeland og Fyn. Først var det Langelands tur. Jeg har ikke været der de sidste 27 år. Faktisk var det på Langeland, at jeg gjorde mit første ophold i Danmark overhovedet. Stedet hed Holmegaard. Engang under den kolde krig var det en kasserne. Da jeg ankom til øen med min familie i 1993, var det et modtagelsescenter for et par hundrede bosniske flygtninge. I dag ligger der vist et søvnigt vandrehjem. Men ellers ligner det sig selv i de store træk. Jeg fortalte lidt om dengang og under hvilke omstændigheder jeg kom til Danmark med mine forældre og lillebroren.

Image without description
Bagenkop, Langeland

Vi gik en kort tur rundt om stedet og derfra kørte vi et par kilometer sydpå – til Dovns Klint, Langelands sydligste punkt og populært udflugtsmål. Efter en times vandren ved kysten, tog vi en kort køretur til Bagenkop. Det er en søvnig fiskerby, hvor der ikke sker så meget i oktober. Men det var hyggeligt med pigerne. Bagenkop var den første danske by jeg tog til. Vi besøgte også den samme Dagli’Brugsen som jeg engang tog til, da jeg boede på Holmegaard. Vi nød cappuccino/sodavand og lidt kage ved havnen, og derefter tog vi til vores lejlighed ved vandet tæt på Humble. Vi indlogerede os, tog vores personlige ting ud af bilen, og derefter blev vi enige om at finde en restaurant, hvor vi kunne spise aftensmad. Jeg søgte lidt på nettet og fandt en bosnisk pizzeria/restaurant i Rudkøbing, den største by på øen. Efter aftensmaden, som smagte egentlig okay, tog vi tilbage til vores lejlighed.

Dovns Klint

Næsten morgen pakkede vi sammen og kørte til Svendborg, som er den første større by jeg besøgte efter ankomsten til Danmark i 1993. Det var dejligt at gå rundt i byen sammen med pigerne. Vi nød solen ved det store torv i byen, drak cappucino og sodavand, tog tilbage til bilen og kørte mod Assens. Det var en absolut fantastisk køretur i det vestlige Fyn med masser af kurvede bakker og skove.

Image without description
Vor Frue Kirke, Svendborg

Det var mening at finde et specifikt restaurant, hvor vi skulle eftersigende spise godt, men restauranten havde næsten lukket, da alle dens personale var sendt hjem, så vi nøjedes med at gå lidt rundt i den hyggelige bymidte, og så kørte vi mod Vejle.

Det var en hyggelig udflugt til Fyn og Langeland, og se steder, som jeg ikke besøgte siden ankomsten til Danmark for mange, mange år siden.