Bornholm

Jeg har i den sidste uge været sammen med min klasse på solskinsø Bornholm, hvilket er den første gang for mig. Solskin har jeg ikke set meget af, men det var alligevel en særdeles interessent bekendtskab. Øen har meget interessante landskaber, især når man sammenligner den med den kontinentale del af landet. Den nordlige og den centrale del er domineret af kuperede landskaber med bakker og klipper, men den sydlige del minder i høj grad om resten af Danmarks geografi.

Hvad oplevede vi så? Den første dag cyklede hele klassen ca. 30 km på ruten Allinge-Olskirke-Hasle-Helligpeder-Vang-Sandvig-Allinge, men min lille deling med tre elever cyklede faktisk en ekstra tur til Hammeren Fyr og tilbage til Æblehaven via Sandvig.

Image without description
Ols Kirke

Hvidkleven

Dagen efter kørte vi i bus til Bornholmertårnet ved Dueodde, hvor Forsvarets Efterretningstjenestes lyttepost holdt til. Det var en vigtig brik for Danmarks og NATO's efterretningstjenester under Den Kolde Krig med sin 70 meters høje tårn, der var opført i 1986 og lukket ned i 2012. I dag rummer det et oplevelsescenter, hvor man kan få et godt indblik i øens vigtighed under Den Kolde Krig, men også tidligere, bl.a. under 2. verdenskrig. Før vi ankom til tårnet, besøgte vi de tyske kanoner til syd, der blev opført under 2. verdenskrig, men de blev aldrig færdiggjort, da Nazityskland angreb Sovjetunionen og grænsen rykkede langt til øst.

Image without description
Dueodde Strand

Derfra gik vi til Dueodde Strand med noget af det fineste sandstrand i Europa. Dernæst kørte vi i busen frem til Ekkodalen nord for Aakirkeby. Dalen er Bornholms største sprækkedal, som strækker sig ca. 2 km gennem den smukke natur.

Ekkodalen

Den næste dag tog vi bussen til Vang Granitbrud, et tidligere stenbrud, der blev lukket i 1996, men som i dag fungerer som aktivitetscenter. Vores klasse fik lov til at klatre på klitten, da pga. hæftige regn og blæst vi ikke kunne rappelle. Vi kom til vores hytter ca. kl. 14, fik lov til at tørre vores tøj og kl. 19 tog vi bus til Hammerhus, som er Nordeuropas største borgruin. Her fik vi en flot præsentation af Hammerhusets historie af en ivrig guide, som samtidig viste os rundt i den store ruinborg. Efter kl. 21 gik vi tilbage til vores hytter gennem skove og marker i total mørke. Den sidste dag brugte vi på rejsen tilbage til Vejle.